ÅSKA supercommuter
Update 3 december: Eindelijk, een dinsdag zonder (al te veel) regen, wel fris, maar daar kan je je als fietser perfect tegen wapenen. Bert van Fietsen De Pauw in Duisburg geeft me nog wat praktische uitleg over de ÅSKA voor ik op het zadel kruip. Dat zadel is wel bijzonder klein, en ook nogal hard... Optrekken doet de supercommuter prima, in een wip zit je aan 40 per uur, snelheid die de fiets in alle omstandigheden perfect kan aanhouden. De houding op de fiets is prima, het brede stuur ligt goed in de hand. De pinion versnellingen doen ook wat van hen gevraagd wordt, alhoewel ik zelf wat moeite heb met de draaishifter die de 6 versnellingen bedient: om aan de shifter te draaien moet je rechterhand telkens even van het handvat terwijl je met drukshifters enkel je duim nodig hebt. Drukshifters staan wel op de duurdere en duurste versie van de ÅSKA (Pinion 12 versnellingen), maar die kosten respectievelijk 9.400 (meerprijs van 900 euro t.o.v. de door mij geteste versie) en 12.800 euro (de full option)! Die laatste is ook de enige met Magura schijfremmen, zowat de beste stoppers op de markt. De andere modellen moeten het doen met exemplaren van Rush, en die konden me niet overtuigen. Ze maakten veel geluid, op een nieuwe fiets (misschien onvoldoende ingereden), de remhendels moesten ook redelijk ver worden aangetrokken en de remkracht leek me een stuk minder dan die van de Tektro's op mijn zeven jaar oude Bulls.
Toen ik even het asfalt verliet om een bosweg in te slaan, bleef de ÅSKA heel stabiel en de koplamp zorgde ervoor dat het bospad goed verlicht werd (op de topversie staat de Supernova koplamp, en dat is het neusje van de zalm).
Kortom, een veelzijdige en stevige fiets die asfalt, grind en zelfs
aardeweg aankan, met een krachtige motor. Jammer dat enkel de topversie van de beste remmen is voorzien!
________________________________________________________
27 november
De ÅSKA supercommuter is de volgende speedelec die ik zou willen testen. Jammer genoeg gooit het slechte weer voor de tweede keer op rij roet in het eten, maar ik ben alvast langsgegaan bij Fietsen De Pauw in Duisburg, waar Bert me uitleg geeft over deze bijzondere fiets van Belgische makelij.
Dit is een krachtige speedelec, met een piekvermogen van 1200 Watt (het nominale vermogen is wel maar 500 W), waardoor je in zowat alle omstandigheden 45 km per uur kan halen. Hij ziet er een beetje uit als een meccano, en daar zit het verleden in de auto-industrie en machinebouw van enkele medewerkers van ÅSKA voor iets tussen. Alle onderdelen van de fiets zijn goed bereikbaar, waardoor hij lang zou moeten meegaan. Dat mag ook, want deze Commuter Belt kost 8300 euro, met bagagerek (een must voor woon-werkverkeer) is dat 8500 euro. Evenveel als de Ellio Max, maar zonder de veiligheidssloten.
Technisch ziet alles er goed uit : de Neodrives motor krijgt veel lof toegezwaaid, remmen,
ophanging (voor- en achteraan afgeveerd!) en de Pinion versnellingen zijn van uitstekende kwaliteit.
Hopelijk kan ik hem volgende week uitproberen, dan volgt een update met mijn ervaringen!
Reacties
Een reactie posten