Ellio Max
Maandag 18 november, Bierbeek (Leuven). Een frisse dag, maar gelukkig regent het niet.
Ik heb met Joost van Ellio afgesproken om de Ellio Max gedurende een uur te testen. Na een deskundige uitleg van een kwartier weet ik wat deze tweewieler speciaal maakt. Even later rij ik tussen de weilanden en langs de spoorweg naar Leuven, via pittoreske wegen en de plaatselijke fietsostrade.
Wat meteen opvalt is de kracht van de dubbele motor. Naast een middenmotor beschikt de Ellio ook over een uit de kluiten gewassen voorwielmotor, waardoor de Ellio Max ook meteen een van de eerste fietsen is waarbij beide wielen worden aangedreven, iets wat de stabiliteit zeker ten goede komt. Samen zijn de motoren goed voor maar liefst 1500 Watt, zowat 300 Watt meer dan de Specter die op 1200 Watt afklokt of de Stromer ST7 met 940 Watt. Die halen ook wel allemaal makkelijk de maximumsnelheid van 45 km/u...
De Ellio schakelt automatisch, en dat is in het begin natuurlijk even wennen, maar het is zalig rijden, en een kopzorg minder. Je kan wel de gewenste kadans instellen (aantal omwentelingen per trapcyclus - afstelbaar tussen 50 en 100) en er zijn vijf ondersteuningsniveaus. Daardoor bepaal je zelf hoeveel calorieën je wilt verbruiken om een bepaalde snelheid te halen en te behouden. Dat laatste kan overigens ook via een cruisecontrol, heel nuttig in zones waar je maar 30 mag rijden, bijvoorbeeld. Trappen moet je sowieso blijven doen, de Ellio is geen bromfiets! Uniek is ook dat je op de motor kan remmen door terug te trappen, zo spaar je de schijfremmen. Dat kan om technische redenen wel maar als het batterijniveau onder 89% is gezakt.
Wat het comfort betreft: ondanks het feit dat er geen voor-of achtervering op de fiets zit rijdt hij heel comfortabel, mee door de dikke banden van Schwalbe (er zit wel een veer in het stuur en je kan ook voor een verende zadelpen kiezen - optie van 200 euro maar zeker aan te raden). De sportieve houding (je kan daarnaast ook voor een 'comfort' stuur kiezen) is heel aangenaam en zal ook bij lange afstanden niet teleurstellen.
Zijn er dan geen nadelen aan deze fiets? Jawel, maar het zijn details of er wordt aan gewerkt. Ik leef op grote voet (45), en door de smalle pedalen raakte mijn rechtervoet af en toe de achtervork. Bredere exemplaren zouden dus handiger zijn. En als je stilstaat aan een verkeerslicht en je voet op de pedaal zet, gaat die naar beneden. Vertrekken uit stilstand wordt daardoor een beetje moeilijk en het voelt bovendien onnatuurlijk aan. Er wordt bij Ellio aan gewerkt: een aanpassing aan de software zou dit probleem moeten verhelpen.
Prijs van al dit moois? Met verende zadelpen en veiligheidssloten ongeveer 8.500 euro, een smak geld natuurlijk maar je krijgt er veel voor in de plaats.
Volgens de Velofietser is het de beste speedelec van 2024 : https://velofietser.be/beste-speed-pedelecs/
Info: ellio.be
Reacties
Een reactie posten