Specter 1 Long Range
Woensdag 18 december, de kerstvakantie komt eraan! Maar eerst ga ik nog langs bij Parvelo in Halle, waar Siebe me de Specter Speedelec voorstelt, de derde snelle fiets van Belgische makelij die ik ga testen.
Het enige model dat Siebe in de toonzaal heeft staan, is meteen het topmodel met twee motoren en dubbele batterij, goed voor 1200 Watt vermogen. Daar hangt met de nodige opties als bagagedrager, verende zadelpen en speciale regenspatborden (geen overbodige luxe in ons land) een stevig prijskaartje van 11.200 euro aan vast. De goedkopere versie met enkel middenmotor (730 Watt) en slechts een batterij klokt af op de nog altijd indrukwekkende som van 9.500 euro.
Het eerste wat opvalt is het design: dit is een van de mooiste en lichtste speedelecs op de markt. Het carbonframe zorgt ervoor dat de versie met enkele motor nog geen 20 kg weegt, en daardoor kan je hem makkelijk optillen indien nodig (handig voor wie geen garage ter beschikking heeft en de fiets in de gang moet stallen, bijvoorbeeld). En hij ligt stevig op de baan, mee dankzij de uit de kluiten gewassen 29 inch banden. Stoppen doet hij ook prima met de hydraulische remmen van het merk TRP/Tektro.
In de hoogste ondersteuning schiet de Specter met dubbele motor er als een pijl uit een boog vandoor, met de Envioloschakeling (in combinatie met Gatesriem) op automatisch gaat dat bijzonder vlot. Je kan ook handmatig schakelen, maar de schakelknopjes zijn zo klein en ze staan zo dicht bij elkaar dat dit met winterhandschoenen aan bijna niet te doen is. Jammer, duwshifters waren hier meer op hun plaats geweest. De cockpit van de Specter is een HD scherm van 6 inch dat mij eerder onverschillig laat maar waar jongeren ongetwijfeld van gaan likkebaarden (navigatie, Spotify, weervoorspelling...).
Maar rijden doet de Specter dus prima, ondanks het feit dat een van de motoren (ik vermoed die in het voorwiel) erg lawaaierig is, een euvel dat de 730-Wattversie met enkel middenmotor misschien niet heeft. Die versie zou ik nog eens apart moeten testen.
De houding op de Specter is ronduit sportief, je kan hem wat mij betreft met een formule 1-bolide vergelijken. Om de vergelijking door te trekken: de ÅSKA is dan eerder een krachtige trail motor waar je offroad mee kan en de Ellio Max zou dan een turbodiesel kunnen zijn, de kilometervreter die alle anderen het nakijken geeft op langere afstanden.
Zo, dit was voorlopig de laatste speedelec om te testen, vanaf nu laat ik zoveel mogelijk goede elektrische fietsen, begrensd op 25 km/u de revue passeren. In een volgende post komt de Duitse fabrikant Kalkhoff aan de beurt.
Reacties
Een reactie posten